25 Şubat 2011 Cuma

2008 yılında, Türk balesinin 60’ıncı yılı nedeniyle; Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Bale Anasanat Dalı Başkanı Yrd. Doç. Dr. Müride Aksan ile gerçekleştirdiğim söyleşi sonrası yazdığım haber :

Balenin duayenleri Ankara’da ağırlanacak

Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Bale Anasanat Dalı, 1948 yılında bale eğitimine başlayan ilk öğrencilerden hayatta olanlarla, bale eğitimine katkı sağlayan sanatçılara plaket sunacak. Büyük Tiyatro’da 17 Mayıs’ta gerçekleşecek gecede Türk balesinin tarihçesini anlatan “Fotoğraflarla 60 Yıl” isimli sergi de etkinlikler arasında yer alacak.

Merve Ertekin

Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Bale Anasanat Dalı Başkanı Yrd. Doç. Müride Aksan, Türk balesinin 60’ıncı  yılı nedeniyle hazırladıkları etkinlikleri şöyle anlattı:  “İlk dilimde gerçekleştirdiğimiz etkinlikler atölye çalışmalırıydı. Hollanda’ dan gelen karakter dansları hocası Tom Bosma ile öğrencilerimiz belki hayatlarında bir daha rastlayamayacakları kadar değişik bir hafta yaşadı.  Devlet sanatçısı Meriç Sümen Kanan, deneyimlerini yetişmekte olan kuşağa aktardı. Ardından Belarus Dans Akademisi’ nin en saygın hocalarından biri olan Alexander Kaledenka iki hafta öğrencilerimizle atölye çalışması yaptı; öğrencilerimizin hem prova hem klasik danslarına girdi.”

Türkiye’de bale eğitiminin 60’ ıncı yılı
17 Mayıs’ ta Büyük Tiyatro sahnesinde Türkiye’de bale eğitiminin 60’ıncı yılını kutlama temsilini yapacaklarını söyleyen Aksan, “bu temsilde 1948 yılında o günün Türkiye’ sinde bale eğitimine kabul edilmiş olan minicik öğrencilerden bizlerle birlikte kalanları konuk edeceğiz. Onlara küçük birer anı armağanı vermek istiyoruz.”dedi. Aksan, 60 yıl boyunca konservatuvarlarına katkıda bulunmuş yabancı ya da Türk hocaları da anmak istediklerini belirterek; “Yabancı hocalarımızın bir kısmına ulaşamadık, onları sözle ve duygularımızla anacağız.” dedi.

Müride Aksan, etkinlikler kapsamında, Büyük Tiyatro’ nun fuayesinde tüm bu 60 yıldan erişebildikleri anı fotoğraflarını bir günlük bir fotoğraf sergisiyle paylaşıma açmak istediklerini belirtti.

“Türk balesi 60 yılda çok iyi baleciler yetiştirdi”
Türkiyede 60’nıcı yılını kutladığımız bale eğitiminin şu anki durumunu Müride Aksan şöyle anlattı: 
Türkiye’de eğitim kurumları açısından ele aırsak, 1948 yılında ilk bale eğitimine başlanmış olması ve 1950 yılında bu eğitimin konservatuvara aktarılmasına karşın; 60 yıldan bu yana sadece İstanbul, İzmir ve Ankara’da bale eğitimi akademik kuruluşlar kanalıyla verilebilmektedir. Üniversitelerin yaygınlaşması ve konservatuvarların 1982 yılında Yök yasası kapsamına alınması nedeniyle Mersin ve Antalya üniversiteleri de konservatuvar açmış olup; henüz bale bölümlerini işlerliğe kavuşturamamışlardır. Bu, 60 yılda benim canımı en acıtan yan oldu. Çünkü, Türk balesi bu 60 yılda çok iyi baleciler yetiştirdi. Çok iyi hocalar, koreograflar, repetitörler yetiştirdi. Ama ne yazık ki, bu eğitimi yurt çapına yaymakta yeterli yolu kat edemedi. Bale eğitimini yurt çapına yaymak için yeterli insan gücü vardı. Bu insanları eğitim sistemine kanalize edecek bir yapı oluşturulmadı. Ben şuna inanıyorum ülke birikimini tüm yurttaşların yararına sunmayı düşünen düzenleme içinde  Türk balesi ülkenin her yerinde akademik dans kurumları oluşturacak birikime sahiptir. Bale, okullar açısından benim olmasını istediğim yerde değil, devlet balesi toplulukları açısından daha iyi görünüyor.

Müride Aksan, Devlet Opera ve Balesi’nin sadece Ankara, İstanbul, İzmir, Antalya ve Mersin’de olduğundan; 81 ili olan bir ülkede devletin yalnızca bu 5 ilde sahne ve müzik sanatlarını yurttaşların yararına sunabildiğini kaydeti. “Bu konuda yetersiz kaldığımız açıktır. Devletin ülke çapında daha iyi bir örgütlenmeye gitmesi gerekir.” dedi.

Aksan, ülkelerin küresel ölçekte saygınlık görmesinin ölçütünün sadece ekonomik, askeri, politik alandaki başarılarıyla ölçülmediğini, evrensel ölçüde saygınlık için bilimde, kültürde, sanatta da  saygın bir yerde olmak gerektiğini ancak o zaman saygın ülkeler arasında yer alınabildiğini ifade etti.

Devlet yeni dansçılara kadro vermiyor
Müride Aksan, konservatuvarların bale bölümlerine başvuru sayısında  7-8 yıldır azalma yaşandığını, bu azalmada bale alanında yaşanan işsizliğin etkisi olduğu kanaatinde olduklarını söyledi. Aksan, son 10 yıldır devlet balelerine yeni dansçılar için kadro verilmediğini, dansçıların yevmiyeli çalıştırıldığını sözlerine ekledi.

Aksan, “Bale sanatına yazılı ve görsel medyada yeterince yer verilmiyor. Daha fazla yer verilmesi gerektiğini düşünüyorum.” dedi.
Bundan 15- 20 yıl önce Gap turneleri yapıldığından bahseden Aksan, oradaki insanların çok keyif aldığını, temsilleri ayakta alkışladıklarını, dansçılara  “sık sık gelin” diyerek beğenilerini dile getirdiklerini söyledi. “Bu nedenle ülkenin her yanına çok sesli müzik ve görsel sanatlar ulaştırılmalı.” dedi.

Toplumumuzun baleye ilgisinin iyi olduğunu belirten Aksan, “Sanat alanına sahip çıkmak çağdaş Türkiye’nin daha iyiye gitmesini isteyen her birimin görevidir.” dedi.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder